Devleopment of Science Learning Application for Junior High School Students: Literature Review
Main Article Content
Abstract
Learning applications are software specifically designed to provide interactive learning experiences, either for formal or informal educational purposes. This study aims to understand the effectiveness, teaching design, relevant learning models, suitability to the curriculum, use of technology, and challenges that may be faced. This study uses a systematic literature review method following the PRISMA guidelines. The study shows that science learning in junior high schools generally uses the R&D method, especially in grade VII, with various ethnoscience teaching materials such as science modules. This reflects a great interest in the development of science learning. Science understanding is also important in the development of Android technology , with concepts of physics, chemistry, and biology applied in Android application features.
Article Details
References
Antika, R., Iqbal, M., Jember, U., & Belajar, M. (2022). PENGARUH PENGGUNAAN MEDIA APLIKASI ANDROID GAYA DAN GERAK TERHADAP HIGHER ORDER THINKING SKILLS ( HOTS ) DAN MINAT BELAJAR SISWA SMP. Jurnal Universitas Florest, 6(1), 44–51.
Dhaniawaty, R. P. (2021). Aplikasi Pembelajaran Multimedia Interaktif Mata Pelajaran IPA Mengenai Sistem Pencernaan Manusia Untuk Siswa SMP Kelas VII. Jurnal Teknologi Dan Informasi (JATI), 11(2), 183–194. https://doi.org/10.34010/jati.v11i2
Fatmawati, & Hala, Y. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran IPA-Biologi Berbasis Visual Basic untuk Siswa Kelas VIII SMP Negeri 42 Kepulauan Selayar. UNM Journal of Biological Education, 6(2), 39–45.
Fitriani, N. M. A. D., & Negara, I. G. A. O. (2021). Pengembangan Aplikasi Daring Pembelajaran IPA Pada Pokok Bahasan Organ Gerak Manusia. Jurnal Mimbar PGSD Undiksa, 9(1), 82–92.
Fitriyani, N. I. (2021). Metode PRISMA Untuk Memprediksi Penyakit Kanker Payudara. JII : Jurnal Inovasi Informatika Universitas Pradita, 6(September 2021), 13–18.
Hadi, S., Tamansiswa, U. S., Palupi, M., & Indonesia, U. I. (2020). SYSTEMATIC (Issue March).
Ibrahim, N. (2017). PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN MOBILE LEARNING BERBASIS ANDROID MATA PELAJARAN IPA UNTUK SISWA SMP. Jurnal Refleksi Edukatika, 8(1).
Kelana, J., Wulandari, M., & Wardani, D. (2021). PENGGUNAAN APLIKASI ZOOM MEETING DI MASA PANDEMI COVID-19 PADA PEMBELAJARAN SAINS. 4, 18–22. https://doi.org/10.31764/elementary.v4i1.3520
Permatasari, A. D. A. (2022). PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN IPA BERBASIS POWTOON PADA POKOK BAHASAN KLASIFIKASI MATERI DAN PERUBAHANNYA DI TINGKAT SMP. Jurnal Pendidikan IPA, 5(2), 52–59.
Puspa, M. A., Gobel, C. Y., & Djafar, A. (2019). Aplikasi Pembelajaran IPA Untuk Kelas VIII Di Sekolah Smp Negeri 1 Pulubala Kabupaten Gorontalo Berbasis Android. Jurnal Informatika UPGRIS, 5(1), 1–8.
Putra, D. W. (2016). GAME EDUKASI BERBASIS ANDROID SEBAGAI MEDIA PEMBELAJARAN UNTUK ANAK USIA DINI. JIMP, 1(1), 46–58.
Sabir, F. M. (2022). APLIKASI MEDIA PEMBELAJARAN IPA BERBASIS A UGMENTED REALITY ( AR ). JTRISTE, 9(1), 132–142.
Sujalwo. (2017). PENGEMBANGAN GAME BERBASIS KOMPUTER SEBAGAI MEDIA PEMBELAJARAN IPA TERPADU KELAS VIII SMP. Manajemen Pendidikan, 2(2), 239–247.